Publisert av: aekvang | juni 23, 2010

Bula!!

Da var vi tilbake i «kalde» Brisbane etter en helt fantastisk ferie på Treasure Island, Fiji.

Turen startet forrige onsdag. Stefan kjørte oss til flyplassen kl 07:00 på morgenen og flyet gikk kl 09:40. Flyturen fra Brisbane til Nadi tar ca 3,5 time og er 2 tidsoner lenger unna Brisbane. Da vi ankom Nadi flyplass ble vi møtt av ett band som spilte typsik Fiji musikk og ei dame som ga oss hver vår halslenke. Så ble vi kjørt til en Marina hvor båten skulle ut til Treasure Island skulle gå fra. Ettersom flyet våres var litt forsinket så rakk vi ikke den båten vi skulle ta og måtte vente i 3 timer, men det gjorde ingenting for rett ved Marinaen hadde de en restaurant så vi tok ett par øl og spiste middag der 🙂

Båt turen fra Nuva Marina til Treasure Island tok ca 30 min. Da vi nærmet oss øya kunne vi høre musikk og da var det alle de ansatte på øya som hadde samlet seg nede på stranda med gitarer og greier og de spilte velkomstsang og ønsket oss velkommen.

Etter en velkomstdrink og litt informasjon om øya ble vi vist til rommet våres. Vi fikk en «Island Bure» som lå ca 50 meter fra stranda.

Etter vi hadde fått inspisert vår Island Bure gikk vi bort til restauranten å spiste middag. Vi kunne velge mellom buffet eller 3-retters middag hver dag. Maten var helt topp!!  Vi hadde også en stor frokostbuffet inkludert hver dag 🙂

Den første dagen på Treasure Island var det overskyet og litt regnbyger så vi benyttet dagen til å gå litt rundt på øya å leie kajakk. Kajakkene hadde glassbunn så vi kunne padle over korallrevene og se. Vannet var krystallklart så vi fikk sett masse.

På fredag kom solen og etter dette gikk dagene bort til mye avslapping i sola, bading, snorkling og vannscooter kjøring. Vi var på en snorkletur på lørdag. Da dro vi ut med en båt sammen med to Australienere og to guider som skulle vise oss rundt på revene. Revene her var ikke fullt så fine som på Great Barrier Reef, men det var fortsatt veldig bra. Mye fine farger og mange fisk.

På det andre stoppet på den guidede korallrev turen kom vi til Captains Reef som var det største og fineste revet i Mamanuca Islands som vi var. Når vi var uti vannet fikk  vi utdelt ett par pitabrød hver til å mate fisker. Det var en helt merkelig opplevelse. Så fort jeg tok brødet under vann kom det tusenhvis av fisk opp til meg som begynte å spise brødet. Jeg klarte ikke å se hendene som jeg hadde 20-25cm foran ansiktet 🙂

Vi fikk også sett en White Tip Reef Shark som sirklet rundt revene. skikkelig spennende:)

På kveldene etter vi hadde spist ble vi underholdt med underholdning. Det var sang, Fijiansk dans og konkuranser som alle kunne være med på. Underholdninga hadde en skikkelig «charter feeling». 😛

På mandag ble vi invitert til noe som het «Fijian Kava Ceremony»

Kava er en Fijiansk drikk som blir laget av en spesiell trerot som blir tørket og knust. Så blander de det med vann. Dette blir gjort av en Chief mens to krigere passer på at alt blir gjort riktig. Vi ble fortalt at før i tiden om noen forstyrra Sjefen mens han blandet kavaen, ville de bli tatt vekk fra seremonien og drept. Heldighvis praktiserte de ikke det på øya 🙂 Under seremonien trengte de 4 menn som skulle være med å drikke Kava. Jeg ble plukket ut å ble plassert foran sjefen og de to krigerne. Seremonien foregikk sånn at sjefen skjenket kava oppi ett kokosnøtt skall som den ene krigeren holdt, så kom han mot oss 4 som skulle drikke. Før noen av oss kunne drikke måtte vi klappe en gang og ta imot drikken med begge hender. Så skulle alt drikkes på en gang. Det smakte egentlig så enkelt som vått tre. Effekten av drikken var at tungen ble nummen, så etter noen timer ble man søvnig. Elena fikk også smake, men ikke før seremonien var ferdig. Da kunne alle få lov til å prøve.

Ellers gikk dagene bort til å slappe helt av, spise masse god mat og tenke på alt annet enn eksamener og skole.

Igår når vi skulle hjem ble vi hentet i en båt som skulle ta oss tilbake til fastlandet. Da stod sjefen for øya og håndhilste på alle gjestene som skulle dra og ønsket oss en god tur hjem og han håpet på å se alle tilbake en gang i fremtiden 🙂 Samme bandet som spilte når vi kom spilte og sang for oss når vi dro også.

Det har vært en kjempefin ferie 😀 😀

Her er også noen bilder fra turen 🙂

Publisert av: aekvang | juni 10, 2010

Bribie Island

For ett par helger siden bestemte Elena, Stefan og meg for å ta en tur til en øy som heter Bribie Island. Dette er en øy ca en times kjøretur nord for Brisbane på Sunshine Coast. For å komme seg til øya var det ingen ferje, men en bro.

Da vi kom til øya bestemte vi oss for å dra innom turistkontoret for å høre hva som var verdt å se på øya. Her ble vi møtt av en svært pratsom litt eldre mann som fortalte at han ikke hadde hatt noen «kunder» siden kl åtte på morgenen. Nå var klokka tolv.

Han startet med å spørre oss om hvor vi var fra, hva vi ville se osv. Vi svarte og etterhvert fikk vi en lang avhandling om alt fra hvordan japaneserne hadde flydd over øya til at de hadde Australias beste Fish n Chips på øya. Vi prøvde ut Fish n Chips og den var veldig godt 🙂

Etter gode 20 minutter inne på turistkontoret og en håndfull brosjyrer tok vi oss en kjøretur rundt på øya. Været var ikke så veldig bra denne dagen så vi nøyde oss med å gå en tur på stranda og så spiste vi før vi tok turen tilbake til Brisbane.

Fikk ikke tatt så mange bilder, men her er ihvertfall noen bilder fra turen 🙂

Publisert av: aekvang | mai 29, 2010

17. Mai feiring i Brisbane

Tenkte jeg skulle slenge ut en liten oppdatering om hvordan 17. mai feiring var her på andre siden av jorda.

Vi startet med frokost hos noen kjente i byen kl 07:30. Her var det frokost i koldtbord stil. Skikkelig snadder 🙂 Etter frokosten gikk vi til skolen hvor det var oppmøte kl 09:00. Her fikk man kjøp flagg, fløyter, sløyfer og annet som hører til 17. mai. Kl 10 startet toget som gikk igjennom hele byen. Politiet sperret av trafikken så vi kunne gå midt i veien. Folk stoppet opp og lurte nok hva det var vi drev med. Mange tok bilder også.

Etter toget gikk vi tilbake til skolegården hvor vi kunne få kjøpt pølse i brød, vafler og kald øl. Underholdning med live band, mannskor, taler og leker for barna og de som føler seg som barn. Blant lekene var det sekkeløp, potetløp og vannballongkasting.

På kvelden møttes alle sammen på en bar. Det ble en tidlig kveld ettersom alle var slitne etter en lang dag. Det var en veldig vellykket feiring av 17. mai 🙂

Publisert av: aekvang | april 27, 2010

Skydiving i Redcliffe

Hei igjen!

Forrige Onsdag bestemte Elena, Tina og meg oss for å hoppe i fallskjerm. Jeg ringte til de og hørte om de hadde noe ledig i nærmeste fremtid og vips så var vi på vei dit dagen etter 🙂

Trenger vel egentlig ikke skrive så mye. Filmen sier nok det meste om opplevelsen 🙂

Publisert av: aekvang | mars 24, 2010

En liten oppdatering fra Brisbane!

Da var det på tide med en liten oppdatering her igjen!

Nå er jeg godt igang med 2. Semesteret her i Brisbane og det er like mye å gjøre som ifjord. Mye gruppearbeid, presentasjoner, eksamener og innleveringer står for tur de neste ukene. Allerede neste onsdag har jeg min første eksamen i Security Analysis så dagene nå går mye til forbereding.

I år deler jeg leilighet sammen med en som heter Stefan. Han er fra Østerrike og er her på utveksling i ett halvt år. Kjempe hyggelig fyr. Vi har også to veldig koselige jenter til naboer. Elena og Marita fra Kristiansand.

Her sitter vi å griller i Kangaroo Point Parklands 100 meter fra leiligheten våres

For noen uker siden kjøpte Stefan seg bil noe som har gjort det mye lettere å dra rundt og oppleve ting.

Lørdag for to uker siden var det feiring av St. Patricks day her i byen. Det var Ganske likt opplegget London hvor man får Guiness hatt etter en viss mengde med Guiness. Før vi dro inn til byen denne dagen spiste vi frokost hos Elena og Marita. De diska opp med egg og bacon og vannmelon punsj.

Elena, jeg og to stk fra sekkepipebandet

Dagens første Guiness

Frokost hos Elena og Marita på St. Patricks day

Dagen etter St. Patricks day dro vi til en kjempefin plass ca 1,5 time nord for Brisbane som heter Noosa. Her var det skikkelig syden stemming med fin strand, restauranter og diverse butikker. Stranda var også vendt nordover noe som gjorde at det var rimelig lite vind og lite med bølger . Etter en lang dag på stranden vendte vi snuta mot Brisbane igjen. På veien tilbake bestemte vi oss for å kjøpe mat og ha picnic på stranda.

picnic på stranda

Denne helgen bestemte vi oss for å dra til Springbrook National Park. Dette er en kjempefin nasjonal park / regnskog ca 1,5 time sør for Brisbane. Her gikk vi rundt 6 timer og så på naturen. På runden var det mange utkikksposter og fossefall. En skikkelig fin opplevelse. Den ene runden vi gikk startet på toppen ved ett fossefall (som var 230 meter høyt), langs fjellsiden ned og til bunnen der fossen ble til elv. Denne runden var ca 6km lang og vi fikk se mange småkryp på veien 😛

På søndag tok vi en tur til Mount Cootha. Det er ett fjell ca 20min  med bil fra der vi bor. Her får man en kjempefin utsikt utover hele byen. (se bilde)

Eller er alt bra her i varmen. Merker at det går mot kaldere tider. Idag er det “bare” 28 grader og sol. Dagene har også blitt en halvtime kortere siden jeg kom i februar. Nå går solen ned kl 18.

Håper alt står bra til hjemme og hils alle!

Anders

Publisert av: aekvang | september 16, 2009

Brisbane Riverfire, Surfers Paradise og litt mere fra Brisbane

Nå er det godt en god stund siden jeg har oppdatert her. Det er veldig mye å gjøre på skolen så er ikke så veldig mye som skjer her utenom studering, men i helga fikk jeg besøk pluss at det var Brisbane Riverfire så ta skjedde det litt og da har jeg fått knipsa mange bilder jeg tenkte jeg kunne putte opp her!

Brisbane Riverfire startet med ett flyshow hvor mange fly fløy i forskjellige formasjoner over Brisbane sentrum. Etter dette kom to F111 fly flyvende rett over hodene på oss og det var starten på selve «riverfire». Da startet fyrverkeri showet som var helt ENORMT og varte i en halvtime ca. Ikke akkurat noe familiepakke de hadde stilt istand med for å si det sånn 😛

Når fyrverkerishowet var ferdig ble det avsluttet med at de to F111 jagerflyene kom flyende over oss igjen og avsluttet med ett triks som heter «dump and burn» noe som var helt fantastisk. Video av det kan sees her:

På søndag dro vi en tur til Surfers Paradise for å slappe av litt på stranda. Det er en drøy time med toget sør for Brisbane. Stranda her er rundt 8 mil lang! kjempefin plass med en skikkelig syden feeling 🙂

Ellers er alt bare bra her. Det blir varmere og varmere. Nærmer seg sommeren nå med stormskritt 🙂 Om to uker har jeg også en ukes «spring break» som skal bli veldig deilig!

Publisert av: aekvang | juli 20, 2009

Australia Zoo

På lørdag dro en jeg studerer sammen med og jeg til Australia Zoo. Det ligger ved en liten «by» som heter Beerwah ca 1,5 time med tog nord for Brisbane. Her var det utrolig mange dyr. Alt fra koalaer og kenguruer til slanger, elefanter, tigere og krokodiller. Parken var  veldig fokusert rundt krokodiller noe som kanskje ikke er så rart siden det var Steve Irwin «Crocodile Hunter» som startet parken.

Ellers er alt bare bra her i Brisbane. Hadde første forelesning på skolen idag og det er enormt mye å gjøre her i forhold til hva jeg var vant med i England, men det skal nok gå bra.

Publisert av: aekvang | juli 11, 2009

De første dagene i Brisbane!

Da har jeg kommet på plass i Brisbane og alt virker veldig bra så langt. Har fått en fin leilighet mitt i sentrum. Ikke veldig stor men holder til mitt behov 🙂

Her kommer litt bilder. Har ikke knipsa veldig mye enda, men mere vil komme etterhvert